Suite Arde el Windsor
[Windsor Burning Suite]
On February 12, 2005, the Windsor Tower in Madrid was gutted by a fire. Yolanda del Riego, who lived within the evacuation zone, took a few snapshots of the fire that night from which she created numerous digital works.
Fourteen of those works make up the Windsor Burning Suite, which consists of 19 signed and numbered porfolios containing the fourteen prints and presented in an acrylic glass box with the author's initials (YR) engraved on the cover.
First exhibited in November 2006 at a solo exhibition in Madrid titled Welcome! (Galería Rafael García), the suite was purchased by the Museo de Arte Contemporáneo of Madrid.
From the exhibition catalog essay [English translation]:
... these two series of digital prints by Yolanda del Riego, whose technical excellence is seductive in everything, from the variations of its color-light and its textures -in honeycomb cells, in lace fabric, in "cotton candy" effects "... to the achievements of its double strategy of" adding and removing "elements, and its ability to turn the pictorial space into an authentic scenario of representation of the accidental event and the dismantling process. Virtual or real, pictorial or digital, empty or architectural ..., the space and its awareness are reaffirmed here as the cardinal challenges that remain in the art of painting.
See also: Windsor Dismantled Series.
El 12 de febrero de 2005, la Torre Windsor en Madrid fue destruida por un incendio. Yolanda del Riego, que vivía dentro de la zona de evacuación, tomó unas instantáneas del incendio esa noche, a partir del cual creó numerosas obras digitales.
Catorce de esas obras componen la suite Arde el Windsor, que consta de 19 carpetas firmadas y numeradas que contienen las catorce estampes y presentadas en una caja de metacrilato con las iniciales de la autora (YR) grabadas en la tapa.
Mostraros por primera vez en noviembre de 2006 en una exposición individual en Madrid titulada ¡Bienvenido! (Galería Rafael García), la suite fue comprada por el Museo de Arte Contemporáneo de Madrid.
Del texto de la presentación:
…estas dos series de estampaciónes digitales de Yolanda del Riego, cuya excelencia técnica resulta seductora en todo, desde las variaciones de su color-luz y de sus texturas —en celdilla de panal, en tejido de encaje, en efectos de “algodón de azúcar”…hasta los logros de su doble estrategia de “añadir y quitar” elementos—, y su capacidad de convertir el espacio pictórico en auténtico escenario de representación del suceso accidental y del proceso deconstructivo. Virtual o real, pictórico o digital, vacío o arquitectónico…, el espacio y su sensibilización se reafirman aquí como los retos cardinales que siguen siendo del arte de la pintura.
— José Marín-Medina, catálogo de exposición, Welcome!,
diciembre de 2006, Galería Rafael García (Madrid)
Ver también: Desmontaje.